Hoe kun je hoger in de Seksbloggers Index komen? Een betere (seks)blog maak je zo!

blog
Bron foto

Sinds oktober 2015 maken NBRplaza en EWA Nederland de Seksbloggers Index; een lijst met alle bij ons bekende seksblogs, gerangschikt op een ‘geheimzinnige’ score. Een aantal van de bloggers op de lijst hebben ons gevraagd hoe ze hoger op de lijst kunnen komen. Hieronder lees je onze tips, die ook voor bloggers die niet op de lijst staan van belang kunnen zijn. De vorige keer behandelden we de technische aspecten van onze beoordeling. Deze keer gaan we in op het twee deel van de beoordeling. Dat is het meer subjectieve deel: ons eigen oordeel.

Geen doel op zich

Hoog in de Seksbloggers Index staan met jouw schrijfsels, wie wil dat nou niet? Toch mag dat nooit een doel op zich zijn. Achter de index zit een berekening op basis waarvan een soort rapportcijfer ontstaat. Dat rapportcijfer zegt iets over de technische en inhoudelijke kwaliteit van je blog. Het zou je doel moeten zijn om een blog van zo goed mogelijke kwaliteit te maken Dan kom je vanzelf hoger op de lijst.

De geheime berekening

NBRplaza en EWA Nederland beoordelen blogs die op de lijst staan op een groot aantal factoren, maar ze vallen uiteen in twee categorieën: een zo objectief mogelijk gemeten score over de techniek van de site en een wat subjectiever rapportcijfer van ons over de content van je site. Alle blogs worden gerangschikt ten opzichte van elkaar. De blog die het beste presteert krijgt de meeste punten en de blog die het slechtst presteert krijgt het laagste cijfer.

Waarop wij je blog ‘beoordelen’ (en waarom je dat belangrijk is voor jouw blog)

Voor het rapportcijfer van ons oordeel over jouw website, kijken we naar een aantal onderdelen. Dit zijn wat minder ‘harde’ aspecten, maar toch kun je jouw site verbeteren door aandacht te geven aan deze onderdelen.

1. Design

Het ontwerp of design van je website is wat jouw weblog lekker laat ‘smoelen’. De meeste blogplatforms en Content Management Systems (CMS) koppelen het design los van de inhoud. Je kunt daardoor spelen met het uiterlijk, zonder dat dat je inhoud beïnvloed. De eerste stap die je neemt is dus het kiezen van je blogplatform. De meest populaire zijn WordPress en Blogger, maar er zijn er nog veel meer. Zowel EWA Nederland als NBRplaza.com zijn gemaakt met WordPress. Er zijn letterlijk duizenden gratis ontwerpen (thema’s genaamd) voor WordPress sites en nog minstens zoveel betaalde. Als je een nieuw thema installeert, dan kost je dat minder dan 5 minuten en heb je een heel nieuw uiterlijk. Als je een beetje handig bent kun je zo’n thema geheel naar je hand zetten. Als je geen verstand hebt van coderen/programmeren en grafisch design, kies dan een ontwerp dat óf al helemaal naar je zin is, óf dat makkelijk aan te passen is.

Bij het design moet je jouw blog zien als een ‘merk’. Wat moet dat merk uitstralen? Wat past daar wel en niet bij? Hoe onderscheid je jezelf van de rest?

Als je een thema of ontwerp kiest voor je weblog, let dan op de volgende dingen:

  • Kleur, contrast, lettertype, enzo. We zien veel weblogs waarbij gekozen wordt voor combinaties die de tekst minder goed leesbaar maken (bijvoorbeeld roze letters in een handschrift font op een blauwe achtergrond). Zorg voor een goed leesbare site. Ga uit van een minimaal design met zo min mogelijk poespas. Dat is rustiger voor de ogen en benadrukt de inhoudt alleen maar.
  • Plaatjes. Maak gebruik van (zelfgemaakte) plaatjes op je website. Let wel op dat je rechtenvrije plaatjes gebruikt, of verwijst naar de bron van het plaatje. Door foto’s of tekeningen toe te voegen maak je jouw site levendig. Bovendien kan een goedgekozen plaatje direct duidelijk maken waar jouw blog over gaat. Het allermooist zijn die blogs die een eigen stijl van plaatjes hebben (bijvoorbeeld zelfgemaakte tekeningen bij elke blog).
  • Kop. Elke blog heeft een ‘header’. Dit is de titelkop van je blog. Zorg dat deze gevuld is met de naam van je blog en het liefst een soort van ‘logo’, zodat jouw blog herkenbaar is vanaf de eerste aanblik.
  • Voorpagina. De meeste blogs zijn een eindeloze ‘rol’ van verhalen. Elk nieuw verhaal komt bovenaan te staan. Dat is de ‘ouderwetse’ wijze van bloggen, die aardig is voor bezoekers die regelmatig komen kijken. Maar voor mensen die door je blog willen ‘bladeren’ omdat ze op zoek zijn naar een verhaal dat hen aanspreekt is dat heel vervelend. Ga voor een ontwerp met een voorpagina, waarop alleen samenvattingen van je blogs staan, of breek je blogposts op in een deel dat op je hoofdpagina staat en een “lees verder” link naar de rest van het verhaal. De meeste thema’s hebben dergelijke mogelijkheden. Je maakt je blog daarmee stukken overzichtelijker.
  • Sidebars. Een blogpagina heeft meestal de mogelijkheid om bepaalde onderdelen aan de zijkanten te plaatsen. Denk goed na over welke onderdelen je daarin plaatst en in welke volgorde. Ga niet uit van wat standaard is voorgeïnstalleerd maar wees kritisch op je eigen design.
  • Responsive. Check of je website ook goed leesbaar is op een mobiel of tablet en met verschillende browsers. De meeste, maar niet alle, ontwerpen zijn ‘responsive’, wat ongeveer wil zeggen dat het zich aanpast aan de grootte van het scherm en de browser waarmee gekeken wordt.

Een goede stelregel is: beter goed gejat dan slecht bedacht. Kijk wat anderen goed doen op het gebied van ontwerp en probeer dat na te doen.

2. Contact/over mij

We snappen dat je als erotisch blogger soms liever anoniem wilt blijven. Toch vinden wij het belangrijk dat je een contactpagina hebt waarmee je jouw bezoekers de mogelijkheid biedt om contact met je op te nemen en waarop ze iets kunnen lezen over jou. Als je anoniem schrijft, vertel dan waarom. Wat is jouw motivatie om deze blog te schrijven? Welke onderwerpen behandel je? Wat drijft jou?

Een contact/over mij pagina maakt de weblog persoonlijker. Het maakt jouw blog toegankelijker en nodigt uit om terug te komen. Een goede blog is authentiek en een ‘over mij’ pagina draagt daarin bij.

Zet in je contact/over mij pagina ook links naar je social media accounts en andere media waarop je actief bent.

3. Navigatie

Hoe makkelijk kunnen je lezers door de content heen navigeren? Deels hangt de navigatie samen met het ontwerp en het thema dat je kiest. Hoe makkelijk kunnen bezoekers naar je home-pagina of naar de bovenkant van je website? Heb je een menu met logische categorieën? Maak je gebruik van tags op basis waarvan bezoekers makkelijk vergelijkbare artikelen of posts van hetzelfde onderwerp kunnen lezen?
Een goede navigatie zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven en doorklikken binnen je site naar andere verhalen die hen mogelijk ook aanspreken. Vaak zijn navigatieonderdelen te installeren binnen je weblog als standaard onderdelen (bijvoorbeeld categorieën, menu’s, archief) en soms heb je daarvoor plugins of widgets nodig. Dit zijn apparte onderdeeltjes die je aan kunt zetten (bijvoorbeeld een tag-cloud, verwante artikelen, enz.).

4. Content

Jouw weblog draait natuurlijk helemaal om de content. Is jouw content origineel en relevant? Past de inhoud bij jou en bij het onderwerp van je blog? Maar vooral, is het goed geschreven? Bevat jouw tekst veel taal, interpunctie en stijlfouten? Hanteer je een consequente maar gevarieerde schrijfstijl? Is je tekst geschikt voor het web? Heb je een eigen stijl?

5. Frequentie van je berichten

Het is lastig te zeggen wat de juiste frequentie is voor het plaatsen van berichten, maar er zijn een paar redenen waarom je met enige regelmaat een bericht zou moeten posten. De eerste is een wat meer technische reden. Zoekmachines bepalen de frequentie waarmee ze jouw site bezoeken op basis van de frequentie van je berichten. Dus, als je vaak iets plaatst, dan wordt je site vaker geupdate in Google en is je meest recente post dus ook sneller te vinden.
Belangrijker is dat ook jouw lezerspubliek vaker terugkomt als je vaker wat te vertellen hebt. Niets is zo vervelend dan op een website komen die nog hetzelfde is als een maand geleden.
Zelf vinden wij dat je niet vaak genoeg iets kunt plaatsen. Er is dus zeker geen maximum aan het aantal berichten. Sommige onderzoeken suggereren dat er een verband is tussen het aantal berichten en het aantal bezoekers van een site. Er is zelfs een verband tussen de frequentie en het aantal terugkerende bezoekers. Maar met een dagelijkse tsunami is navigatie en rubricering wel belangrijker. Probeer in ieder geval een vast tempo aan te houden, door bijvoorbeeld elke dinsdag en donderdag één bericht te plaatsen. Plaats berichten niet direct als ze af zijn, maar plan ze in op vaste tijdstippen.

6. Zoekfunctie

Opvallend vaak hebben weblogs geen zoekfunctie, terwijl dat standaardfunctionaliteit is in alle bloggingplatforms. Ook zien we veel websites waar je moet zoeken naar de zoekfunctie. Een goede zoekfunctie is belangrijk, omdat bezoekers dan binnen jouw blog kunnen zoeken naar andere relevante content.
Naast een zoekfunctie kunnen ook andere plugins en widgets de bezoeker van je blog helpen om relevante inhoud te vinden. Denk aan onderdelen als ‘gerelateerde onderwerpen’, ‘tags’, ‘uitgelichte posts’, enz.

7. Volgen

Steeds minder vaak reageren bezoekers op berichten in blogs. Discussies over onderwerpen vindt meer en meer plaats in social media. Daar worden verhalen gedeeld en gaan mensen met elkaar in discussie. Daarom is het belangrijk dat je de mogelijkheid biedt om de interactie aan te gaan op social media. Dat kan op een aantal manieren.
Allereerst kun je duidelijke ‘knoppen’ aanbieden die linken naar jouw social media accounts (Facebook, Twitter, Tumblr, Pinterest, Youtube, Instagram, etc). Zodoende bouw je volgers op.
Daarnaast kun je er voor zorgen dat elke nieuwe post automatisch ook op je social media kanalen wordt gepubliceerd. Op deze manier worden je volgers geattendeerd op elk nieuw bericht.
Verder kun je door middel van plugins de mogelijkheid bieden aan je lezers om berichten te delen op social media. Hoe meer van dergelijke interactiemogelijkheden met social media je hebt, des te beter zal je blog gelezen worden. Hierdoor zal je lezerspubliek groeien.

Wil je een op maat gesneden advies van EWA Nederland en NBRplaza op basis waarvan je jouw weblog kunt verbeteren? Vul dan het reactieformulier in.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Naam van blog (verplicht)

Link naar je blog (verplicht)

Bericht

2 thoughts on “Hoe kun je hoger in de Seksbloggers Index komen? Een betere (seks)blog maak je zo!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *