Gastbericht: Blogger essential: Wat is het verschil tussen Follow en NoFollow links?

Als je een blog hebt, dan wil je ook gelezen worden. Om gelezen te worden heb je bezoekers nodig. En om bezoekers te krijgen, moet je goed gevonden kunnen worden. Het optimaliseren van je zoekresultaten (Search Engine Optimization, of SEO) is een vak apart. Als hobbyblogger heb je vast geen zin om je daar heel erg in te moeten verdiepen. Toch kun je soms met een paar simpele ingrepen je vindbaarheid vergroten.

De belangrijkste zoekmachine is natuurlijk Google. Deze maakt gebruik van een eigen algoritme dat PageRank heet. PageRank gaat er van uit dat webpagina’s belangrijker zijn – en dus eerder getoond worden in de zoekresultaten – als er veel en belangrijke links naar toe verwijzen. Linkjes zijn dus bij uitstek belangrijk voor je blog.

Follow of DoFollow links

Als iemand naar jouw weblog linkt dan noemen we dat een inbound link of een backlink. In feite zegt iemand anders dan over jouw website tegen Google dat jouw pagina gaaf is als het gaat om het woord of de zin waar de link aan gekoppeld is. Dat kan jouw home-page zijn, maar dat kan ook een specifieke pagina of blogpost zijn.

Google heeft zogenaamde ‘crawlers’. Een crawler zoekt het internet af en volgt alle linkjes. Zo weet Google welke pagina gelinkt wordt op bepaalde termen. Als iemand met een hele hoge PageRank naar jou linkt, dan weegt dat zwaarder dan wanneer iemand met een lage PageRank naar jou linkt. Zie dat als SEO punten, of zoals dat ook wel wordt genoemd ‘juice’ of ‘GoogleFu’; een soort internetkarma. Hoe meer anderen daarvan aan jou geven, des te hoger je scoort in zoekresultaten.

Uiteraard is het zoekmechanisme van Google iets genuanceerder dan dit. Zo probeert Google telkens het algoritme aan te passen, om te voorkomen dat mensen er misbruik van maken. En om dat misbruik tegen te gaan is de NoFollow optie ontstaan (daarover straks meer).

In de kern komt het er op neer dat je veel inkomende links wilt krijgen en dat jij met jouw blog in staat bent om andere websites beter te laten scoren door er naar te linken. Elke keer dat jij naar iemand linkt, schenk je als het ware ‘GoogleFu’.

De standaard manier om te linken is een Follow link: een linkje die tegen de crawler zegt dat het goed is om de link te volgen.

Om te controleren wie er allemaal naar jou linken, kun je in Google zoeken met de zoekterm ‘link: [jouw website URL].

SEO experts zeggen dat je heel zorgvuldig om moet gaan met uitgaande linkjes. Wil jij bijvoorbeeld gevonden worden op de zoekterm ‘rode sokken’, dan is het niet verstandig om uitgaande linkjes te maken op deze woorden. Je geeft dan GoogleFu weg op iets waar jij juist GoogleFu op wilt ontvangen.

Toch maken de meeste bloggers zich weinig zorgen over de manier van linken. Standaard is best en geprezen zijn zij waar je naar linkt. En dat is goed. Met elke link die je creëert, laat je Google weten dat je die ander tof vindt. Awesome!

Moet je al je linkjes altijd op de standaard-wijze doen (dus als DoFollow)? Nee. Er zijn situaties denkbaar waarin je beter een ‘NoFollow kunt gebruiken.

NoFollow links

relnofollowAls je niet wilt dat de webcrawlers van zoekmachines jouw link gebruiken, omdat je vindt dat de andere website geen GoogleFu verdient voor jouw linkje, dan kun je aan de link een zogenaamde NoFollow indicatie meegeven. De bezoeker van jouw site kan nog wel op het linkje klikken, maar zoekmachines zullen het linkje negeren. Je zegt in feite dat die andere website geen extra aandacht verdient van Google.

Waarom zou je dat doen? Er zijn bepaalde situaties denkbaar waarin het algemeen gebruik is om een NoFollow linkje te zetten:

  • Als je linkt naar een winkel, bijvoorbeeld omdat je een banner hebt geplaatst of een affiliate link hebt geplaatst, is het te doen gebruikelijk om daar een NoFollow link van te maken. Waarom zou je die affiliate programma’s belonen met GoogleFu? Zij hebben het niet nodig en het maakt jouw weblog juist minder waard voor zoekmachines. Google wil namelijk voorkomen dat mensen gaan handelen in linkjes, met als enige doel een betere ranking te krijgen. Bedrijven kunnen nog steeds linkjes verkopen (bijvoorbeeld omdat ze producten willen verkopen en daar bezoekers voor nodig hebben), maar door NoFollow te gebruiken, heeft dat geen invloed op de manier waarop zoekmachines de linkjes beoordelen. Een NoFollow link zorgt er voor dat jij niet gestraft wordt voor het plaatsen van commerciële linkjes.
  • Als jouw weblog de mogelijkheid geeft om commentaar te plaatsen zonder verdere moderatie, dan kun je er op wachten dat mensen linkjes gaan plaatsen in het commentaar. Door NoFollow te gebruiken in deze linkjes, levert hen dat echter geen extra GoogleFu op. Lekker puh.
  • Hetzelfde geldt voor gastbloggers. Als gastbloggers zonder verdere moderatie content mogen plaatsen, dan is het verstandig om NoFollow te gebruiken. Zoekmachines kunnen jouw site anders gaan zien als een website die uitsluitend bestaat om GoogleFu uit te delen en zoekresultaten te beïnvloeden. Daardoor kan jouw site in gading dalen.
  • Gebruik ook NoFollow als je veel content insluit (embed). Omdat je geen invloed hebt op de content die je insluit, kun je beter een NoFollow gebruiken.
  • Als je om wat voor reden dan ook niet gezien wilt worden als iemand die een bepaalde pagina aanbeveelt (aan Google), zet dan een NoFollow.

Het wordt als slecht gebruik gezien als jij standaard NoFollow gebruikt. Ga daar dus een beetje gepast mee om.

Hoe pas je NoFollow toe?

Aan elke link kun je zogenaamde relatie-kenmerken toekennen (‘rel attributes’). NoFollow is een kenmerk dat aangeeft dat je niet achter de inhoud van de doelpagina staat, of dat er een commercieel doel is voor de link.

Om een linkje ‘NoFollow’ te maken, zul je in het Content Management Systeem waar je je blog in maakt (bijvoorbeeld WordPress of Blogger) naar de HTML editor moeten gaan. HTML is de opmaaktaal, die wordt gebruikt op internet. Dat klinkt een stuk enger dan het is.

Als je in de HTML-editor zit, zul je op de plaats waar je een linkje hebt gemaakt zoiets zien als:

<a href=”http://jouwwebsite.nl/” >een gezellig stukje tekst</a>

De zin ‘een gezellig stukje tekst’ bevat een link naar ‘jouwwebsite.nl’.

Je kunt daar op de volgende manier heel eenvoudig met de hand het NoFollow kenmerk aan geven:

<a href=”http://jouwwebsite.nl/” rel=”nofollow”>een gezellig stukje tekst</a>

Overigens, het kenmerk ‘target=”_blank” laat webbrowsers weten dat de link op een nieuw tab moet worden geopend. Dat is gaaf, want dan blijft jouw pagina ook open staan.

Wil je weten of iemand anders jou heeft gelinkt met een NoFollow? Ga dan naar de pagina waarop jij bent gelinkt en bekijk de source-code van de site (in Chrome: rechter muisknop -> inspect element). Nu zie je de HTML code van de pagina en dan kun je snel zien of er NoFollow kenmerken worden gebruikt in de linkjes naar jouw site. Is dat het geval, dan mag je stampvoeten. Zo niet, dan verdien je een glimlach.

Bron foto

© Marc van Lier & © EWA Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *